Triagist aan het woord
“Goede avond, Huisartsenposten Amsterdam, waarmee kan ik u helpen?”, begint doorgaans een telefoongesprek op het triagecentrum van Huisartsenposten Amsterdam. Aan de hand van de NHG-standaarden beoordeelt de triagist hoe urgent de klachten van de beller zijn. Moet er een ambulance ingezet worden, wordt er een consult op de huisartsenpost aangeboden, is een telefonisch advies voldoende of verzoek je de beller de eerstvolgende werkdag contact op te nemen met de eigen huisarts?
Je krijgt de triagist aan de telefoon wanneer je naar de huisartsenpost belt. Een triagist fungeert als poortwachter voor de spoedeisende hulp op een huisartsenpost en beoordeelt de aard en het urgentieniveau van de klachten.
“Ik was hiervoor twintig jaar doktersassistent en ik was op zoek naar meer uitdaging. Ik heb er geen seconde spijt van gehad, want dit is echt heel erg leuk werk. Je moet iedere keer puzzeltjes oplossen, soms klein, soms groot. Het is altijd anders. Het werk is wel onregelmatig, want we werken in de avonden, nachten en weekenden. Dat vind ik persoonlijk ontzettend fijn.”
Nieuwe collega
Op dit moment is er een landelijk tekort aan triagisten. Nieuwe collega’s zijn daarom van harte welkom. Heb jij een erkend zorgdiploma op MBO4 niveau en denk je dat het beroep triagist helemaal bij jou past? Dan zouden we je graag beter leren kennen. Als jij ons ook beter wil leren kennen, solliciteer dan zo snel mogelijk!