Mirte Venema besloot het roer om te gooien na jaren een verloskundepraktijk te hebben gehad. Ze werd teamleider bij twee Amsterdamse huisartsenposten. In dit interview vertelt Mirte waarom dit een schot in de roos was en wat haar werk zo boeiend maakt.
Mirte, hoe ben je als verloskundige bij de Huisartsenposten terechtgekomen?
Via een omweg. Na jaren een eigen praktijk gehad te hebben, was ik wel toe aan een nieuwe uitdaging. Wat precies, wist ik nog niet precies. Toen ik een keer een artikel over triage las, dacht ik: “Dat is iets voor mij!” Ik heb meteen een open brief gestuurd. Alleen, toen was een achtergrond als HBO-verpleegkundige of doktersassistent nog noodzakelijk. En die achtergrond had ik niet.
Dacht je toen niet “Laat maar”?
Zeker niet, want de functie als triagist leek me te leuk om aan me voorbij te laten gaan. Daarom besloot ik om stage te lopen bij een huisartsenpraktijk om ervaring op te doen. Na een tijdje werd ik ineens door Huisartsenposten Amsterdam gebeld of ik nog geïnteresseerd was in de baan. De achtergrondeisen waren inmiddels aangepast; ook mensen met een zorgopleiding van minimaal MBO-4 kwamen in aanmerking. Hierdoor kon ik meteen beginnen aan een opleiding tot triagist en aan de slag in de praktijk.
Hoe werd je teamleider?
Niet lang nadat ik mijn diploma ontving, zocht Huisartsenposten Amsterdam een teamleider voor de post in Amsterdam-Zuid. Mijn ervaring als leidinggevende bij een verloskundepraktijk sloot perfect aan op de functie-eisen van teamleider. Hier stuurde ik ook de dagelijkse organisatie aan. En niet lang daarna kreeg ik de post in Amsterdam-Noord er ook bij.
Wat doe je in deze functie?
Ik ben de schakel tussen de werkvloer en het management. Ik geef dagelijkse leiding aan een team van gediplomeerde triagisten en medewerkers die in opleiding zijn. Dit houdt in dat ik jaargesprekken, beoordelings- en sollicitatiegesprekken voer en leerlingen begeleid in hun opleiding. Aangedragen tips door medewerkers om de werkzaamheden te verbeteren, probeer ik in de praktijk in te voeren. Daarnaast zorg ik, samen met de medisch manager, dat alles reilt en zeilt op de posten, zodat de huisartsen en overige medewerkers goed hun werk kunnen uitvoeren.
Een groot onderdeel van mijn werk bestaat uit het deelnemen in werkgroepen en commissies, om zo de bedrijfsvoering en de externe dienstverlening te optimaliseren. Ik zit bijvoorbeeld in de wervings-en spoedplancommissie. En nu met corona (d.d. oktober 2020) veranderen er regelmatig protocollen en werkwijzen. Hierbij ben ik nauw betrokken en vertaal de uitkomsten naar de werkvloer.
Dat klinkt als een uitdagende baan.
Ja, dat is het ook. Er gebeurt veel en je moet continu op de hoogte zijn van de laatste ontwikkelingen. Aan het bijhouden van kennis besteed ik dan ook veel tijd. Regelmatig stap ik met een werkgroep in een rijdende trein en dan moet je je snel de kennis eigen maken.
Welke eigenschappen moet je hebben als teamleider?
Je moet empathisch zijn en goed kunnen luisteren. Als teamleider ben je een bruggenbouwer en probeer je de werkomstandigheden en de behoeftes van de medewerkers zo goed mogelijk vorm te geven.
Maar nee durven zeggen, streng zijn, leiding en sturing durven geven zijn ook essentiële voorwaarden in deze baan. Je bent wel de kapitein op het schip.
En je moet je niet gek laten maken, met alle dagelijkse hectiek. Het werk is namelijk nooit af. Daarom is het nodig om goed je grenzen aan te geven. Een pioniersmentaliteit is ook nodig, want Huisartsenposten Amsterdam geeft je veel vrijheid om zaken op jouw manier aan te pakken.
Wat vind je het leukste aan je baan?
Geen enkele dag is hetzelfde en deze dynamiek vind ik heerlijk. Je moet daarom inventief zijn en goed kunnen schakelen. Gaat het niet linksom? Nou, dan proberen we het rechtsom. Hierdoor leer je continu. Je krijgt de ruimte om zelf het wiel uit te vinden.
Wat mijn werk ook fijn maakt is dat Huisartsenposten Amsterdam medewerkers betrekt bij ontwikkelingen. Hierdoor telt je inbreng. Als er bijvoorbeeld net een coronapersconferentie is geweest, dan bespreken we de gevolgen ervan en denken we mee over de te nemen stappen.
Wat voor een werkgever is Huisartsenposten Amsterdam?
Een werkgever die werknemers de mogelijkheid geeft om te groeien. Zo kon ik teamleider worden, maar ook binnen een functie kun je je verder ontwikkelen in allerlei commissies en werkgroepen. Ook worden er ook regelmatig trainingen en bijscholingen gegeven om verdieping te krijgen in je vak.
Als je aangeeft wat je wensen en behoeften zijn, dan denkt Huisartsenposten Amsterdam echt met je mee. Ze helpen je verder.
Tot slot, welke tips heb je voor toekomstige teamleiders?
Gun jezelf de tijd om in de materie te verdiepen, breng structuur aan in je werk en geef je grenzen aan. Blijf luisteren naar wat er op de werkvloer gebeurt. Neem de tijd voor de medewerkers en verdiep je in wat er bij hen leeft. En geniet van je werk als teamleider, want het is een fantastische baan.
Geen spijt van de overstap?
Absoluut niet! Het is mijn beste keuze geweest.